17 Listopad 2019 04:23
ZNAJD? NAS

NASZE IMPREZY 2015
DZIEŃ DZIECKA 2015
MARCOWA AKADEMIA RELAKSACYJNA
MAJOWA AKADEMIA SZKOLENIOWA
WARSZTATY AKTYWNIE Z CUKRZYCˇ
TURNUS WAKACYJNY D?WIRZYNO
REJS PO MORZU PÓŁNOCNYM 10 EDYCJA
NASZE IMPREZY 2014
MIKOŁAJOWE WARSZTATY EDUKACYJNE KORBIELÓW 2014
JESIENNE WARSZTATY EDUKACYJNE ISTEBNA 2014
DZIEŃ KARTOFLA 2014
WARSZTATY ŻEGLARSKIE - JESIEŃ
BIEGIEM OD CUKRZYCY - FESTIWAL BIEGOWY 2014
TURNUS D?WIRZYNO 2014
MAJÓWKA PILSKO
WARSZTATY DZIERŻNO
ŻEGLARSKI DZIEŃ DZIECKA
WYCIECZKA WROCŁAW
SPŁYW KAJAKOWY BORNE SULINOWO
NZOZ DIASOMED


DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ!
WSPÓŁPRACUJEMY







JAK DO NAS TRAFIĆ?
zumi
SPRAWD? CO PIJESZ
Soki s? bogatym Ľródłem witaminy C, błonnika, karotenoidów i wielu składników mineralnych, m.in. potasu i magnezu. Warto jednak sprawdzić czy to, co pijemy jest 100 proc. sokiem, nektarem czy napojem - zalecaj? eksperci. Ten pierwszy jest Ľródłem zdrowia, a dwa ostatnie m.in. wielu pustych kalorii. Na warto?ci odżywcze tego, co pijemy warto zwrócić uwagę wła?nie latem, kiedy z powodu wysokiej temperatury, znacznie bardziej chce nam się pić. Jak wyja?nia prof. Anna Brzozowska z Katedry Żywienia Człowieka SGGW, w specjalnym raporcie pt. "Soki owocowe 100 proc. - produkty niezbędne w racjonalnym żywieniu", owoce, warzywa i ich przetwory dostarczaj? organizmowi przede wszystkim witaminy C i karotenoidów, dzięki którym może się wytworzyć witamina A. Jedz?c za? m.in. cytryny, gruszki, truskawki, buraki zyskujemy duże ilo?ci błonnika, który reguluje pracę przewodu pokarmowego. ?ródłem składników mineralnych takich jak potas, wapń, magnez s?: morele, brzoskwinie, banany, jagody, pomidor, seler i warzywa kapustne.


Ponadto owoce i warzywa chroni? organizm przed działaniem wolnych rodników, które uszkadzaj? zwi?zki chemiczne przenosz?ce informacje zapisane w genach, białka czy lipidy krwi.

Z raportu prof. Brzozowskiej wynika, że pod względem warto?ci odżywczych skład np. owocu pomarańczy i 100 proc. soku pomarańczowego jest bardzo podobny. W dodatku nie ma dużych różnic między warto?ciami odżywczymi soków ze ?wieżo wyci?niętych owoców i tych, które zostały wyprodukowane przemysłowo bez dodatku cukru.

Soki, pomimo że maj? długi okres przydatno?ci do spożycia, nie zawieraj? konserwantów. Pozwala na to pasteryzacja i ich sterylne rozlewanie do opakowań na nowoczesnych liniach technologicznych.

Prof. Brzozowska radzi, by kupuj?c napój ze zdjęciem owocu na opakowaniu po?więcić chwilę i przeczytać informacje na jego etykiecie. Je?li chcemy dostarczyć organizmowi wszystkich opisanych wyżej składników należy sięgać przede wszystkim po soki 100 proc.

"Wizerunek owocu na opakowaniu nie gwarantuje, że jest to sok 100 proc., a więc otrzymany wył?cznie z owoców, bez dodatku wody, dosypanego cukru czy substancji dodatkowych. () Gwarancję, że pijemy +owoce w płynie+ da nam napis +sok 100 proc., bez dodatku cukru+" - wyja?nia w raporcie ekspertka.

Na rynku oprócz soków, możemy kupić nektary i napoje. "Nektar to rozcieńczony wod?, ?wieży, lub odtworzony z koncentratu sok z dodatkiem cukru. W jednym kartonie jest zwykle jeden litr nektaru, a więc oprócz soku, także 20 łyżeczek cukru i 440 ml wody" - czytamy w raporcie. Zgodnie z przepisami minimalna ilo?ć soku użyta do wyprodukowania nektaru waha się - zależnie od smaku - między 25 a 50 proc. jego objęto?ci.

Jeszcze bardziej rozcieńczonym sokiem jest napój. Stopień jego rozcieńczenia ustala sam producent. Napoje mog? zawierać od 5 do 20 proc. soku z owoców, cukier, syntetyczne barwniki i chemiczne konserwanty.

Napoje i nektary zawieraj? duże ilo?ci sacharozy i tzw. +pustych kalorii+, za to znacznie mniej witamin, składników mineralnych i innych składników bioaktywnych. "Polacy w 2008 roku z napojami owocowymi i nektarami wypili ponad 68 tysięcy ton, czyli ponad 850 wagonów białego cukru" - podkre?la prof. Brzozowska.

Zauważa przy tym, że latem pijemy prawie półtora raza więcej napojów owocowych, gazowanych i nektarów niż w pozostałych porach roku. Tymczasem spożycie soków utrzymuje się na tym samym poziomie. "Te preferencje Polaków dotycz?ce napojów innych niż soki 100 proc. i wody mineralne nie s? korzystne dla zdrowia i mog? mieć poważne konsekwencje dla naszego organizmu" - przestrzega prof. Brzozowska.

Szczegółowe informacje na temat owoców i warzyw, a także mitów zwi?zanych z warto?ciami odżywczymi soków napojów i nektarów s? dostępne na stronie programu edukacyjnego "SprawdĽ, co pijesz"(www.sprawdz-co-pijesz.pl).

żródło: PAP - Nauka w Polsce, Ewelina Krajczyńska
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
NASZE PROGRAMY
AKCJA CUKRZYCA - NIE BˇD? OBOJĘTNY, MOŻESZ POMÓC!
SZKOŁY I PRZEDSZKOLA PRZYJAZNE DIABETYKOM
SŁODYCZ WIEDZY - STYPENDIA DLA UCZNIÓW - DIABETYKÓW
DRUŻYNA MOJACUKRZYCA.PL
ZDROWO JEM - JESTEM AKTYWNY
ACTIVEDIABET - PROGRAM MICHAŁA JELIŃSKIEGO
POMPOWA MAPA POLSKI
SZKOLENIA W PLACÓWKACH
INDYWIDUALNE SUBKONTA
1 % PODATKU DLA CHORYCH NA CUKRZYCĘ
GRUPA WSPARCIA
WAKACJE TURNUSY REHABILITACYJNE
WARSZTATY EDUKACYJNE
POLECAMY!

PORADNIK
DZIECKO Z CUKRZYCˇ W PRZEDSZKOLU I SZKOLE
?WIADCZENIE PIELĘGNACYJNE

PORADNIK
NewFusioN by HaYaLeT 1,919,671 unikalnych wizyt  


Valid XHTML 1.0 Transitional Valid CSS!