26 Października 2020 18:20
ZNAJD? NAS

NASZE IMPREZY 2015
DZIEŃ DZIECKA 2015
MARCOWA AKADEMIA RELAKSACYJNA
MAJOWA AKADEMIA SZKOLENIOWA
WARSZTATY AKTYWNIE Z CUKRZYCˇ
TURNUS WAKACYJNY D?WIRZYNO
REJS PO MORZU PÓŁNOCNYM 10 EDYCJA
NASZE IMPREZY 2014
MIKOŁAJOWE WARSZTATY EDUKACYJNE KORBIELÓW 2014
JESIENNE WARSZTATY EDUKACYJNE ISTEBNA 2014
DZIEŃ KARTOFLA 2014
WARSZTATY ŻEGLARSKIE - JESIEŃ
BIEGIEM OD CUKRZYCY - FESTIWAL BIEGOWY 2014
TURNUS D?WIRZYNO 2014
MAJÓWKA PILSKO
WARSZTATY DZIERŻNO
ŻEGLARSKI DZIEŃ DZIECKA
WYCIECZKA WROCŁAW
SPŁYW KAJAKOWY BORNE SULINOWO
NZOZ DIASOMED


DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ!
WSPÓŁPRACUJEMY







JAK DO NAS TRAFIĆ?
zumi
BROKUŁY ZAMIAST SZCZEPIONKI
Zdrowo, lekko i do syta

Kiedy za oknem temperatury coraz niższe, dzień coraz krótszy a pracy nie ubywa... nic tak nie poprawia humoru jak dobre jedzenie. Co gorsza - im czę?ciej sięgamy po kaloryczne przegryzki, tym czę?ciej mamy na nie ochotę. Jest jednak sposób, by wyj?ć z błędnego koła dietetycznych wpadek.

Dlaczego ci?gnie nas głównie do słodyczy, bułek i słonych przegryzek? Dlaczego się nie najadamy? Dlaczego wieczorem mamy ochotę tylko na kaloryczne przek?ski i wreszcie - czy można to zmienić?

Zdaniem Alicji Kalińskiej, dietetyka, doradcy żywieniowego oraz dyrektor Centrów Dietetycznych SetPoint, powodów takiego stanu rzeczy jest kilka. Pierwszy i najpoważniejszy to rozregulowany poziom przyswajania i trawienia składników odżywczych, w tym szczególnie cukrów, złe nawyki żywieniowe i brak wiedzy na temat tego - co i jak je?ć.

- Czy można to zmienić? Oczywi?cie. Ale m?drze, nie głodz?c się, poznaj?c sposób oddziaływania na nas pewnych pokarmów i daj?c sobie czas na przyzwyczajenie do nowego sposobu odżywiania - zapewnia Alicja Kalińska.

Daj sobie czas...

Pierwsza ważna informacja: uczucie syto?ci osi?gamy wówczas, kiedy pokarm wywiera nacisk na ?cianki żoł?dka. Wtedy też wędruje do mózgu informacja, że głód został zaspokojony. Jak pokazały badania potrzeba na to 15-20 minut.

- Dlatego zalecamy: "jedz wolno". Je?li jemy na stoj?co, w biegu zjadamy dwa razy więcej niż rzeczywi?cie nam by wystarczało. Zdecydowana większo?ć z nas podchodzi sceptycznie do tego zalecenia. Uważamy, że jemy w "normalnym" tempie. Dlatego dobrym zamiennikiem dla tego zalecenia jest wskazówka: "jedz tak, by każdy kęs był dobrze pogryziony" - mówi Alicja Kalińska.

Błonnik przede wszystkim

Poza sam? sztuk? jedzenia - o osi?gnięciu syto?ci decyduje także to co jemy. Tylko pozornie najszybciej syc? produkty zawieraj?ce węglowodany, cukry i tłuszcze. Tymczasem przynosz? one tylko krótkotrwałe zaspokojenie głodu, przy jednoczesnym dostarczaniu bardzo wysokich poziomów kalorii.

Produkty, które daj? uczucie syto?ci na dużo dłużej, s? zdrowe i nie s? "bomb? kaloryczn?" to m.in te, które zawieraj? duże ilo?ci błonnika. - To on wi?ż?c się z wod?, pęcznieje i daje uczucie syto?ci na wiele dłużej. Znajdziemy go przede wszystkim w owocach, warzywach, produktach pełnoziarnistych.

- I od razu należy sobie powiedzieć: błonnik to nie tylko zimne surówki, sałata czy rozgotowany brokuł lub marchew. Dobrze przygotowane warzywa to te przygotowane na parze, jeszcze chrupi?ce i delikatnie doprawione w towarzystwie pysznych dodatków. Taki posiłek jest już "konkurencj?" dla buły z kiełbas?, parówek czy innych tłustych posiłków - podkre?la dietetyk. Je?li zwiększony apetyt jest zwi?zany z uczuciem zimna, dobrym sposobem na zmniejszenie głodu jest wypicie przed posiłkiem kubka gor?cej herbaty - owocowej, zielonej - takiej jak lubimy. Ciepły napój wypełnia żoł?dek i zmniejsza uczucie głodu. Przy czym, jak podkre?la Alicja Kalińska, aby wykorzystać ten efekt - posiłek musimy zje?ć w do?ć krótkim odstępie czasu od wypicia herbaty.

Cudowne białko

Najnowsze badania z dziedziny dietetyki potwierdziły: białko syci na dłużej, to o niskiej zawarto?ci tłuszczu - wspomaga metabolizm i z powodzeniem może być wykorzystywane w diecie odchudzaj?cej. Do tego wszystkiego białko ma jeszcze jedn? zaletę - 1 gram dostarcza tylko 4 kcal. - Niestety ale w diecie Polaków podstawowym Ľródłem białka jest wci?ż mięso oraz wędliny. Jeste?my narodem "mięchojadów" i "chlebojadów". Tymczasem mięso jest produktem, w którym jest całkiem spora ilo?ć tłuszczy ukrytych. I nie chodzi tu o szynkę z tłuszczykiem. Chodzi o mięso, wędliny, w których tłuszczu nie widać - przestrzega Alicja Kalińska. Jeżeli wybieramy produkty białkowe powinny to być produkty o możliwie niskiej zawarto?ci tłuszczu - je?li wędliny to nie wysoko przetworzone, a np. te z pełnego mię?nia. Je?li mięso to najlepiej ryby, drób lub chuda cielęcina - w różnej postaci, chudy nabiał, jajka, owoce morza. - Po trzech dniach diety opartej głównie na produktach białkowych w sposób naturalny zmniejsza się zapotrzebowanie na produkty wysokokaloryczne. Oczywi?cie to pocz?tek drogi. Dla utrwalenia nowych, dobrych nawyków żywieniowych potrzeba jednak co najmniej około miesi?ca - podkre?la dietetyk.

Regularno?ć procentuje

Kolejna "dietetyczna nuda", która jednak bezpo?rednio przekłada się na nasz apetyt i kilogramy to regularno?ć oraz ilo?ć spożywanych posiłków.

Tymczasem jedz?c pięć razy dziennie, a zdrowo i w rozs?dnych ilo?ciach - utrzymujemy na dobrym poziomie cukier i zapobiegamy atakom wilczego apetytu wieczorami. - Co więcej - dieta oparta na pięciu posiłkach, bogata w produkty białkowe przyspiesza także metabolizm - podkre?la Alicja Kalińska.

Do pełnego sukcesu potrzebny jest jednak jeszcze jeden element - być może nawet podstawowy: sztuka planowania i przygotowywania posiłków. - Je?li nauczymy się gotować, robić zakupy i planować posiłki dla siebie i rodziny - to wówczas mamy największe szanse na zdrow?, dietę, pozwalaj?ca utrzymać wagę na równym, stabilnym poziomie - dodaje Alicja Kalińska.

AUTOR: Monika Le?niewicz
?RÓDŁO: rp.pl 26-10-2009
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
NASZE PROGRAMY
AKCJA CUKRZYCA - NIE BˇD? OBOJĘTNY, MOŻESZ POMÓC!
SZKOŁY I PRZEDSZKOLA PRZYJAZNE DIABETYKOM
SŁODYCZ WIEDZY - STYPENDIA DLA UCZNIÓW - DIABETYKÓW
DRUŻYNA MOJACUKRZYCA.PL
ZDROWO JEM - JESTEM AKTYWNY
ACTIVEDIABET - PROGRAM MICHAŁA JELIŃSKIEGO
POMPOWA MAPA POLSKI
SZKOLENIA W PLACÓWKACH
INDYWIDUALNE SUBKONTA
1 % PODATKU DLA CHORYCH NA CUKRZYCĘ
GRUPA WSPARCIA
WAKACJE TURNUSY REHABILITACYJNE
WARSZTATY EDUKACYJNE
POLECAMY!

PORADNIK
DZIECKO Z CUKRZYCˇ W PRZEDSZKOLU I SZKOLE
?WIADCZENIE PIELĘGNACYJNE

PORADNIK
NewFusioN by HaYaLeT 1,963,642 unikalnych wizyt  


Valid XHTML 1.0 Transitional Valid CSS!